10 článků ze SOBOTY 5.1.2019

Poslední číslo časopisu Živa v roce 2018 přineslo mnoho pozoruhodných témat...- například, jaký je současný pohled na vzájemnou spolupráci rostlin a opylovačů. Těšit se můžete také na dva díly Velké kotliny z pohledu cévnatých rostlin a členovců. Jersáková J., Tropek R.: Současný pohled na vzájemnou spolupráci rostlin a opylovačů Interakce mezi rostlinami a... ...

O vývozu rakety Falcon 9 s prvním exemplářem lodi Crew Dragon jsme Vás informovali už ve čtvrtek 3. ledna. Během včerejšího dne probíhaly zkoušky kompatibility rampy 39A s raketou a lodí včetně testovacího přiklopení přístupového ramene CAA. Zkouška nazvaná Integrated Stack Dry Dress Rehearsal sice ještě není u konce, ale dnes se SpaceX pochlubila oficiálními fotkami z historického vývozu, který je významným krokem ke vstupu soukromých firem na pole dopravy posádek do vesmíru.

Novoroční poselství generálního tajemníka OSN Antónia Guterrese Milí spoluobčané z celého světa, přeji Vám šťastný, klidný a úspěšný nový rok. Loni byl můj novoroční pozdrav varovný. Ale nebezpečí, o kterých jsem mluvil, přetrvávají. Mnozí z nás prožívají neklidné časy a celý svět podstupuje zkoušku odolnosti vůči stresu. Změna klimatu postupuje... ...

Vlevo od tohoto textu nevidíte ilustraci z vědecko-fantastické literatury zobrazující exotický pohon jakési mezihvězdné lodi, nýbrž dvojici iontových motorů T6 procházejících důkladným testováním ve vakuové komoře společnosti QinetiQ v anglickém Farnborough. Pohonný systém přeletového modulu Mercury Transfer Module (MTM) evropsko-japonské sondy BepiColombo má kvůli redundanci čtyři tyto motory, přičemž během standardního operačního provozu budou vždy pracovat pouze dva a občas jen jediný z nich. Testování dvou motorů najednou ověřilo možnost jejich souběžného chodu v průběhu několika měsíců bez jakéhokoliv vzájemného negativního ovlivňování. Záře modravých proudů ionizovaného plynu proudící z motorů ve skutečnosti ve vesmíru vidět nepůjdou. Objevují se pouze v testovací komoře kvůli hromadění plynu v nedokonalém vakuu. Záře motorů samotných je však viditelná vždy.

Již minimálně 20 let se Ozbrojené síly Spojených států snaží podporovat vývoj senzorů pro barevné noční vidění. V posledních letech výrobci již vyvinuli a na trh uvedli kamery pro barevné noční vidění. Technologie je však ještě příliš objemná pro konstrukci „barevných brýlí“ a není použitelná v úplné tmě. V každém případě vývoj neustále pokračuje a trendem je digitální skládání obrazů z více senzorů (termovizní, noční).